Mazda 3 SkyActiv-X: Revoluția așteptată

În acest test ne concentrăm pe noul motor. Mazda 3 SkyActiv-X a sosit în România și am condus-o.

Poate că Mazda a greșit. Sau a întârziat. Spunem asta pentru că motorul SkyActiv-X este așteptat de ceva vreme și este posibil să fi fost mult prea lăudat în acest timp. Sau poate că așteptarea ne-a făcut să visăm un miracol.

Nu este un miracol, ci o tehnologie care funcționează, dar care ne livrează o senzație de aspirat într-o lume în care mai toți rivalii sunt doar cu turbo. Și asta păcălește puțin percepția. Acum 10 ani, un asemenea motor ar fi „rupt' piața. Astăzi, este o bună implementare a unui concept care nu era posibil în trecut. Și funcționează, dar e și un „dar' aici.

Nu va fi ca un turbodiesel, ci precum un motor aspirat alimentat cu benzină. Pe primele trei trepte te va surprinde în mod plăcut cu demarajul dacă îi dai și turații pe măsură. Altfel, dacă îl conduci ca pe un diesel, vei avea un consum bun fără să simți că motorul trage să se înece.

Nu sună rău când îl turezi, dar parcă ești ușor dezamăgit că nu are un sunet specific. Ca să te bucuri la maximum de această mașină cu acest motor, trebuie să înțelegi cum funcționează și cum îl exploatezi. E o revoluție în industrie? Într-un fel diferit, da. Ar putea fi ultimul suflu al motoarelor aspirate? Posibil.

Cert e că vine ca o gură de aer trasă în piept în vârf de munte. Și este doar începutul. Pentru că tehnologia aceasta are un viitor, iar Mazda a reușit să extragă o pereche motor-transmisie care să facă treabă la fel de bună precum un motor turbo de cilindree mică, dar fără întârziere, câtă vreme ești în treapta potrivită.

Nu există schimbări la direcție și suspensie încât să le discutăm aici. Interiorul îți dă senzația de cockpit bine finisat și parcă totul are sens la mașina asta atunci când o conduci în această variantă.

 

Prima impresie

Da, nu are capacitatea de a accelera cu putere în orice treaptă, de la orice turație. Dar niciun aspirat de 2,0 litri nu făcea asta oricum. Și poți scoate un consum mic cu el!

 

Date tehnice

Motor L4, aspirat, transversal față – Cilindree 1998 cmc – Putere maximă 180 CP la 6000 rpm – Cuplu maxim 224 Nm la 3000 rpm – Tracțiune integrală/cutie manuală cu șase trepte – L/l/h 4460/1795/1435 mm – Masă proprie 1.451 kg – Volum portbagaj 334–1.026 l – 0–100 km/h 8,5 s – Viteză maximă 214 km/h – Consum mixt 4,8 l/100 km – Emisii CO2 109 g/km – Preț de la 25.590 euro cu TVA inclusă

 

Verdict

Este greu să prezici ce va merge bine peste ani și ani și ce este doar un experiment. Cert e că Mazda a încercat ceva nou și îl oferă la vânzare și la noi. Merge ca un aspirat de școală veche, dar poate să scoată un consum mic.

Adaugă un comentariu