TEST COMPARATIV – Liga sportivilor de lux

Pare un conflict de interese, dar noile tehnologii au facut posibil compromisul. Un model de lux poate fi si confortabil, si sportiv. BMW Seria 7 cu facelift se infrunta cu Jaguar XJ si Audi A8, toate echipate cu motoare diesel puternice si economice.

Acum 10 ani, standardul in clasa de lux era reprezentat neaparat de motorul V8 pe benzina. Dar acele timpuri au trecut si criza care a lovit si industria auto nu a crutat nici segmentul de lux. In plus, noile reglementari privind emisiile nu mai favorizeaza motoarele V8. Un nou standard este pe cale sa se impuna in era downsizingului in segmentul de lux: motorul diesel V6, cu una, doua (Audi, BMW, Jaguar) sau chiar trei turbine (BMW 750d). Cu ocazia faceliftului lui BMW Seria 7, care a primit, printre altele, noi propulsoare diesel, am pus fata in fata 730d (258 CP, cu optiunea xDrive prezenta pe modelul de test), Audi A8 3.0 TDI quattro ( 4×4 standard la dieselul de 250 CP) si Jaguar XJ 3.0 D (275 CP obtinuti dintr-un diesel bi-turbo).

Ce ofera
Jaguar XJ este diferit de competitorii sai. Este si limuzina de lux, si coupé cu patru usi, Designul lui te duce cu gandul mai degraba spre un coupé cu patru usi. Din acest motiv, vizibilitatea spre spate este mai slaba decat la competitorii lui. Dar, surprinzator, ofera foarte mult loc in  spate, mult mai mult decat la un coupé cu patru usi gen BMW Gran Coupé, spatiul interior fiind la nivelul de top pentru o limuzina de lux. Chiar daca in test am avut versiunea lunga (plus 13 cm in spate), Jaguar ofera si in versiunea standard multa libertate de miscare in spate. Bancheta spate este insa fixa (optional fractionabila 40/20/40 doar la nivelul urmator intr-un pachet foarte scump) si sezutul ei este mai scurt decat la concurenta, iar in fata, consola centrala este foarte intruziva, rapind mult din spatiu si nici inaltimea interioara in fata nu exceleaza, mai ales cand se comanda trapa panoramica.

Seria 7 de la BMW are cel mai mare ampatament, dar nu si cel mai mare spatiu in spate. Motorul cu sase cilindri in linie amplasat longitudinal in spatele puntii fata costa spatiu. insa, in fata, este mai mult loc decat in Jaguar si Audi. La BMW deranjeaza forma portbagajului cu podeaua in trepte, zona centrala fiind destul de ingusta. Audi vine cu o oferta similara de spatiu in spate, i­nsa in fata consola masiva rapeste ceva din spatiu, chiar daca nu atat de mult ca la Jaguar. Cu formele lor de limuzine clasice, Audi si BMW ofera o vizibilitate mai buna decat Jaguar.

In ceea ce priveste calitatea de fabricatie, Audi este o referinta si nu doar in cazul masinii de test care a beneficiat de pachetul Balaobraun cu un pret exorbitant de 15.455 de euro (tapiterie piele Valcona cu cusaturi albe, plafon in Alcantara de culoare alba, bord i­mbracat complet in piele, scaune ventilate cu masaj, clima pe 4 zone, scaune incalzite fata/spate). Finisarea in detaliu este perfecta, incat totul pare o opera de arta lucrata manual. Felul cum iese din bord monitorul centralei MMI cu rama cromata si lufturile milimetrice dintre monitor si insertia de lemn natur din bord degaja o senzatie inegalabila de perfectiune. Iar toate aceste aprecieri vin in contextul in care si concurenta ofera un inalt nivel de calitate. La BMW impresioneaza materialele fine si revolutionare pentru schimbatorul de viteze si controller si calitatea de fabricatie solida. Jaguar pastreaza traditia britanica si ofera acea eleganta tipic britanica, dar rezolutia monitorului central si unele mici detalii sunt sub standardul oferit de rivalii sai germani.

Ergonomia este un alt punct unde Jaguar mai are mult de imbunatatit. Combinarea comenzilor clasice cu cele de pe touchscreen creeaza confuzie, unele comenzi nu sunt logice, iar organizarea consolei nu pare a avea un concept solid in spate. La Audi lucrurile sunt mult mai bine organizate gratie centralei intuitive MMI, dar si aici unele detalii pot fi imbunatatite, cum ar fi comanda directiilor de ventilare, pozitia prea in­­departata de sofer a butonului de volum de la sistemul audio sau pozitia prea orizontala a comenzilor climatizarii si centralei MMI. Referinta la ergonomie pare a fi mult hulitul sistem iDrive de la BMW. Acum 10 ani, parea ca dezvoltarea acestui sistem merge i­ntr-o directie gresita, dar astazi este cel mai bun. Are cele mai intuitive meniuri, iar dupa facelift, si un sistem de navigatie care reactioneaza extrem de rapid. Din pacate, touchpadul pe controller (similar celui de la noul Audi A3) este disponibil deocamdata doar pentru piata chineza. De apreciat sunt si cele doua monitoare TFT de la Jaguar si BMW, care isi schimba culoarea afisajelor in functie de modul de condus ales.

Cum se conduc
Tehnologia celor trei modele este impresionanta. Audi are standard suspensie pneumatica la toate rotile si tren de rulare adaptiv cu cinci programe (Individual, Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency), BMW are standard acum suspensie pneumatica la puntea spate si pentru versiunile cu ampatament scurt si beneficiaza de sistemul Driving Experience Control cu cinci moduri (Eco Pro, Comfort, Comfort Plus, Sport, Sport Plus), iar Jaguar are, de asemenea, suspensie adaptiva cu mod Dynamic. La drum, Seria 7 se dovedeste cea mai confortabila si nu doar pentru ca are cel mai lung ampatament. Trenul de rulare absoarbe superb denivelarile scurte si este extrem de silentios, iar in virajele rapide se inclina foarte putin chiar in configuratia standard. Cine il doreste si mai sportiv isi poate comanda pachetul Adaptive Drive, care reduce mult ruliul (2.782 de euro) sau directie activa integrala (2.032 de euro, doar pentru versiunile cu tractiune spate, reduce numarul de ture de volan la viteze mici si actioneaza si rotile spate). Seria 7 se conduce foarte precis pe viraje, avand rezerve mari ale trenului de rulare, iar directia este foarte incisiva. Tractiunea integrala imbunatateste substantial aderenta la limita, iar distributia perfecta a maselor contribuie la un comportament foarte neutru, in timp ce ESP-ul ofera multa libertate de actiune. Sur­prin­zator insa, BMW este o ma­sina grea, cantarind cu circa 120 kg mai mult decat rivalii sai, care au caroserie integral din aluminiu. Iar acest lucru se simte chiar si la o masina ca BMW, avand un arsenal tehnologic atat de bogat pentru agilitatea trenului de rulare. E un paradox: masina cea mai sportiva e cea mai grea. asta trebuie sa fie un punct de reflectie al lui BMW pentru viitor. Din cauza masei mai mici, Audi si Jaguar par mai placute de condus. Din punct de vedere dinamic, Audi nu este cu nimic inferior lui BMW. Directia este incisiva (optional, pentru 1.536 de euro, se poate comanda si la Audi directie activa), trenul de rulare este reglat ferm, iar fenomenul subvirator este mult atenuat fata de generatia trecuta. Iar optional, diferentialul sport quattro pe spate (1.260 de euro) aduce si mai multa agilitate si aderenta. Insa, jantele de 21 de inci de pe modelul de test defavorizeaza mult confortul, pentru ca si pe modul Comfort al suspensiei pneumatice, trenul de rulare este putin prea rigid si amortizeaza dur denivelarile scurte, actiune insotita si de zgomote la rulare, datorate in parte tot pneurilor cu talon foarte ingust. Subiectiv, Jaguar pare cel mai silentios. La BMW se aude un rarait de la motor la acceleratii puternice, iar la Audi apar unele zgomote la rulare. In schimb, la Jaguar suspensia este trepidanta la trecerea peste denivelari scurte si acest lucru se simte chiar mai mult acolo unde nu trebuie, adica pe locurile din spate, iar ruliul este sensibil mai mare decat la rivalii sai.

Motorul bi-turbo al lui Jaguar este insa exceptional. Nu doar faptul ca impinge senzational cu cei 600 Nm ai sai impresioneaza (rivalii au „doar' 550, respectiv 560 Nm), ci si rafinamentul si felul in care se desfasoara puterea. Urca in ture si este la fel de silentios ca un motor pe benzina si, desi in datele oficiale consuma ceva mai mult decat rivalii sai, consumul real a fost aproape la fel: doar 7,6 l/100 km (Audi 7,4 l/100 km, BMW 7,2 l/100 km). Iar performantele motorului sunt cu atat mai meritorii, cu cat cutia automata cu doar 6 trepte este inferioara rivalilor sai: schimba cu intarziere si este indecisa in anumite situatii. Beneficiind de o singura turbina, motoarele de la Audi si BMW au 25, respectiv 17 CP in minus, dar compenseaza prin cutiile automate mai eficiente, mai bine etajate si mai rapide. Atat BMW, cat si Audi au treptele 5 si 8 apropiate, cu o treapta a opta lunga, care permite rularea la 130 km/h cu doar 1600 rpm. La Jaguar, distanta intre treapta a patra si a sasea este mai mare, cu treapta a sasea de asemenea lunga, aproape la fel de lunga ca a opta de la Audi/BMW.

Cat costa
Chiar de la nivelul de baza Luxury, Jaguar ofera aproape tot ce ti-ai dori chiar si pentru pretentiile clasei de lux. Farurile bi-xenon, sistemul de navigatie, trapa panoramica electrica sau deschiderea electrica la portbagaj sunt standard, optiuni care la concurenta costa mii de euro. La pretul comparat, Audi si BMW sunt mai scumpe cu 7.000, respectiv 9.000 de euro. Jaguar are o perioada de garantie mai lunga, iar BMW beneficiaza de pachetul gratuit de service.

Locul 1: BMW 730d xDrive – 4,54 puncte (4,5 stele)
Faceliftul a adus un sistem multimedia imbunatatit si 13 CP in plus, iar trenul de rulare ofera un compromis superb intre sport si confort. Grupul motopropulsor este eficient, dar motorul mai poate fi cizelat. Masa este relativ mare.

Locul 2: Audi A8 3.0 TDI quattro – 4,47 puncte (4,5 stele)
Un grup motopropulsor rafinat si un interior de calitate exceptionala. Cu jantele de 21 de inci confortul are de suferit si in acest caz nici sistemul Drive Select nu poate face minuni. Se conduce extrem de usor si este foarte neutru si precis.

Locul 3: Jaguar XJ 3.0 D Luxury – 4.33 puncte (4,5 stele)

Jaguar merita un titlul de frumusete, avand un design superb si un motor extrem de rafinat. Ofera un interior generos si o echipare superba. Asteptam insa o cutie cu 8 trepte, o ergonomie mai buna si un tren de rulare mai confortabil.

Verdict
BMW imbina in mod fericit confortul cu sportivitatea, in ciuda masei mai mari care nu ii face cinste. Dar chiar si asa, Seria 7 este cea mai incisiva. Aproape la fel de sportiv este si A8, care beneficiaza de un motor mai rafinat si, subiectiv, pare mai usor de condus datorita masei mai mici. Jaguar aduce argumentul unui design de senzatie si al unui motor de top,  in conditiile in care concurenta este la un inalt nivel, dar are nevoie de o cizelare a trenului de rulare si de un concept mai coerent pentru organizarea plansei de bord. O nota buna pentru toti trei competitorii: motoarele extrem de economice raportat la performantele lor.

[table id=385 /]

Adaugă un comentariu