Primele impresii: SEAT Leon X-PERIENCE

După versiunea cu cinci uși, precedată de cele SC, ST și ST cu tracțiune integrală, SEAT lansează acum încă un Leon. Denumit X-PERIENCE, acesta se adresează clienților iubitori de aventură, oferind câteva abilități de cățărător în afara drumurilor asfaltate. Iată primele impresii după testul de azi desfășurat în împrejurimile Barcelonei.

După o lungă perioadă de agonie, în care vânzările de mașini noi au scăzut de la an la an, industria auto începe să-și revină. Și pentru că producătorii au de recuperat câțiva ani dezastruoși din punct de vedere financiar, acum exploatează orice cale pentru a crește profitul. Și nu este un lucru rău, pentru că o gamă mai largă de opțiuni avantajează, în cele din urmă, și clientul.

SEAT face parte din acea categorie a constructorilor care simte deja gustul victoriei. Noul Leon este un succes comercial remarcabil, Ibiza se vinde încă bine, iar Toledo este un jucător important în segmentul mașinilor spațioase, dar accesibile (low-cost este totuși prea mult pentru o mașină care depășește 20.000 de euro în echiparea de top). Așa că spaniolii au prins curaj și își extind tot mai mult gama. Mai întâi a fost Leon în cinci uși, apoi a venit Leon SC în trei uși, urmat și de o versiune break denumită ST. În prima jumătate a acestui an a fost anunțată pentru ST și o versiune cu tracțiune integrală 4DRIVE, pentru un plus de motricitate în condiții de aderență scăzută. Următorul pas a fost destul de previzibil, mai ales într-o lume care cumpără tot mai multe SUV-uri și crossovere: un Leon care să arate de parcă ar putea să taie munții în două. Ei bine, iată-l.

SEAT_Leon_X-PERIENCE_1

Botezat SEAT Leon X-PERIENCE, acesta nu numai că arată de parcă a trecut printr-un proces de hibridizare cu un off-roader, dar promite să poată merge mai departe și dincolo de drumurile asfaltate.

Cu o gardă la sol majorată cu 27 de mm și cu un set de roți cu diametru mărit, noul model SEAT este cam la fel de capabil în off-road ca unele dintre SUV-uri, singurele inconveniente fiind consolele față/spate cam lungi, care pot agăța la trecerea peste unele obstacole. Diferite sunt și spoilerele, care integrează un set de protecții din plastic negru. Acestea se continuă și pe arcele roților și de-a lungul pragurilor, acoperind zonele cele mai expuse loviturilor.

SEAT_Leon_X-PERIENCE_9

La interior se fac remarcate inscripțiile X-PERIENCE de pe praguri, sigla „X-P' de pe spița inferioară a volanului și sigla 4DRIVE de pe selectorul transmisiei. În echiparea de top sunt disponibile scaune sport cu tapițerie mixtă din piele și Alcantara – cea din urmă având o culoare Cognac superbă.

SEAT

Platforma tehnică este în mare parte aceeași cu cea a versiunii ST, incluzând aici paleta de motorizări și transmisii. Pentru început vor fi disponibile la nivel internațional trei motoare diesel și unul pe benzină, toate echipate cu tracțiune integrală. La baza gamei se va găsi unitatea 1.6 TDI de 110 CP, urmat de un 2.0 TDI de 150 CP, iar cele mai puternice opțiuni vor fi 2.0 TDI de 184 CP și 1.8 TSI de 180 CP. Aceste versiuni de top vor dispune standard de transmisie DSG cu șase trepte.

Începând din vara anului viitor, vor fi oferite și două versiuni cu tracțiune exclusiv pe puntea față: un motor pe benzină 1.4 TSI de 125 CP și un diesel 1.6 TDI de 110 CP.

Pentru că pe piața din România vor fi disponibile din ianuarie 2015 doar cele două versiuni diesel 2.0 TDI de 150 CP și respectiv 184 CP, astăzi ne-am concentrat atenția exclusiv asupra acestora.

SEAT_Leon_X-PERIENCE_24

Echipat cu o transmisie manuală cu șase rapoarte, modelul de 150 CP s-a comportat impecabil pe parcursul celor aproximativ 100 km de drumuri asfaltate pe care le-am condus astăzi. Am alternat porțiunile de autostradă cu întortocheatele drumuri montane ale spaniolilor, punând la încercare noul trenul de rulare al lui Leon. După cum era de așteptat, varianta X-PERIENCE se simte ușor mai grea decât un Leon ST, însă comportamentul dinamic este asemănător. Centrul de greutate mai înalt nu se simte decât atunci când este forțată nota, iar ruliul este ținut foarte bine în frâu pe viraje.

Pentru a verifica dacă spaniolii chiar se țin de cuvânt atunci când vine vorba de abilitățile off-road ale noului Leon E-XPERIENCE, am încercat și o scurtă ieșire pe un traseu de dificultate medie. De această dată am condus versiunea 2.0 TDI de 184 CP cu transmisie DSG. După cum era de așteptat, cei 34 CP se simt din plin, iar răspunsul transmisiei amplifică și mai mult impresia de mașină agilă. Așa că trecerile peste șleauri și rampe abrupte se face foarte ușor, iar atunci când roțile față încep să piardă aderența, diferențialul central Haldex intervine instantaneu și aproape insesizabil, trimițând cuplul motor către puntea spate.

SEAT_Leon_X-PERIENCE_22

Per total, după prima zi de teste, SEAT Leon X-PERIENCE nu și-a arătat încă nicio scăpare, comportându-se exemplar atât pe asfalt, cât și pe traseul off-road (evident, așteptările nu erau prea mari în off-road, pentru că vorbim totuși de un break).

Mâine vom conduce din nou și vom mai acumula impresii, pe care le vom expune pe larg în numărul 23 al revistei AUTO BILD, disponibil la chioșcurile de ziare începând cu data de 13 noiembrie.

Adaugă un comentariu