O scurta incursiune in lumea nevazuta a blocurilor optice

De cate ori v-ati aplecat sa vedeti simbolurile trecute pe blocurile optice ale masinii, dar mai ales de cate ori ati incercat sa descifrati insemnele trecute de producator? Ei bine, multi dintre voi vor raspunde cu “Niciodata” la ambele intrebari, de aceea ne-am hotarat sa facem o scurta inscurisune in lumea nevazuta a blocurilor optice.

Pentru inceput, vom imparti blocurile optice in doua mari categorii dupa standardul producatorului. Vorbim despre un bloc optic cu standard SAE (Society of Automotive Engineers) si despre un bloc optic cu standard ECE (Economic Commission for Europe).

Primul dintre acestea face referire la blocurile optice comercializate pe teritoriul Statelor Unite si Canada, motiv pentru care nu vom intra in detalii. Cel de-al doilea standard, cel ECE face referire la corpurile de iluminat comercializate pe teritoriul Europei si in restul lumii.

DSCN4481

“E” sau “e” sau “Ee”?

Daca veti arunca o scurta privire catre blocurile optice veti vedea inscriptionata litera “E”, “e” sau grupul “Ee”. In cazul in care blocul de iluminat a trecut normele impuse de ECE veti gasi litera “E”, iar daca le-a indeplinit cu succes pe cele EEC (European emission standards) veti gasi inscriptionata litera “e”. Normele impuse de cele doua entitati sunt, in mare, asemantoare, motiv pentru care pe blocul optic veti gasi inscriptionat grupul “Ee”.

Dupa unul dintre aceste semne, pe far este trecut un numar care face referire la tara unde acel bloc optic a primit omologarea. In prezent se folosesc numere de la 1 la 47, dintre care 9 nu sunt inca alocate.

 

Litere, cifre si simboluri

Asa cum afirmam la inceput, pe blocurile optice gasim o serie de cifre, litere si simboluri care ne spun detalii despre acesta. Mai jos, gasisti aceasta lista dezvoltata de entintatile ECE si EEC.

Blocuri optice fata

B – proiectoare de ceata fata
F3 – proiectoare de ceata fata performante
C – faza scurta cu bec cu filament de tungsten
R – faza lunga cu bec cu filament de tungsten
CR – faza scurta si lunga, Clasa A (in general, bec cu 2 filamente de tungsten)
C/R – faza scurta si lunga cu lumini care nu se aprind simultan, Clasa A
HC – faza scurta, Clasa B (bec cu halogen sau LED)
HR – faza lunga, Clasa B
HCR – faza lunga si scurta, Clasa B
HC/R – faza scurta si lunga cu lumini care nu se aprind simultan, Clasa B
DC – faza scurta, HID, Xenon
DR – faza lunga, HID, Xenon
DCR – faza lunga si scurta, HID, Xenon
DC/R – faza scurta si lunga cu lumini care nu se aprind simultan, HID, Xenon
A – lumina de pozitie fata
RL – lumini dirune
PL – lentile de plastic

Lampi de semanlizare si lumini de intalnire

AR – lampa pentru mersul cu spatele
F sau B – lumini de ceata spate
IA – retro reflector
R – pozitie spate
S1 – stop pe frana
S3 – stop pe frana central
1 – semnalizare fata care se monteaza la o distanta mai mare de 40 mm fata de axa fazei scurte
1a – semnalizare fata care se monteaza la o distanta mai mare de 20 mm si mai mica de 40 mm fata de axa fazei scurte
1b – semnalizare fata care se monteaza la o distanta mai mica de 20 mm fata de axa fazei scurte
2a – semnalizare spate
5 – semnalizare  laterala
SM1 – pozitie laterala (pentru vehicule comerciale)
SM2 – pozitie laterala (pentru vehicule de pasageri)

bloc optic E

 RHT, LHT, RHD, LHD si sageti

Pentru ca am mai scapat de o serie de simboluri care ne dadeau batai de cap, acum mai avem de identificat zona de montaj a blocului optice (stanga/dreapta). Spre exemplu, corpurile de iluminat dezvoltate pentru masinile cu volan pe partea stanga nu ar trebui montate niciodata pe un automobil cu volanul pe partea dreapta.

Aici exista mai multe moduri. Spre exemplu, traficul de la noi din tara este numit Right Hand Traffic (RHT), in timp ce modul de circulatie in Marea Britanie este denumit Left Hand Traffic (LHT). Daca pana acum a fost simplu, de aici lucrurile se pot complica intrucat, pe blocul optic putem gasi timpul masinii pentru care a fost produs si nu traficul. Astfel, pentru o masina cu volan pe stanga pe corpul de iluminat veti gasi LHD (Left Hand Drive), iar pentru o masina cu volan pe partea dreapta veti gasi acronimul RHD (Right Hand Drive).

De asemenea, producatorul mai poate stiliza urmatoarele insemne:

—> Faza scurta este destinata traficului care se desfasoara pe partea stanga a drumului (Marea Britanie)

<—> Faza scurta poate fi folosita pentru orice fel de trafic

(fara sageata) Faza scurta este destinata tarilor cu trafic pe partea dreapta (Romania)

Via | DSL

Adaugă un comentariu